Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2012 21:54 - Бадемите като инвестиция
Автор: antonov86 Категория: Бизнес   
Прочетен: 18766 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 07.03.2012 22:06


Бадемите са атрактивна инвестиция в сферата на земеделието. Както е известно, те раждат плодове в черупки, като основните им изисквания са мек климат, богата почва и много светлина. Освен тези фактори, съществуват и вторични като наличието на достатъчно вода през ранния период на цъфтене и добро опрашване от медоносните пчели. В тази връзка в Калифорния е изградена мрежа между пчелари и бадемопроизводители постигане възможно най-добро опрашване на дръвчетата.

Както при повечето земеделски култури, и тук цената се движи в следствие на изменение в търсене, предлагане и проблеми с климата. Особеното тук е, че предлагането при бадемите е по-нееластично в сравнение в редица други земеделски култури. Това означава, че предлагането не се приспособява бързо към цената, което може лесно да се обясни – от посаждането на бадемова фиданка до нейното встъпване в плододаване минават 3 до 4 години. Това личи и от следната графика:

image

Тази графика представя данни на Almond Board of California – американска организация на производителите на бадеми. Колкото и странно да звучи, производството на тези ядки в световен мащаб се формира в много голяма част в централната равнина на Калифорния. От там идва около 80% от световната продукция като около 70% от нея отива за износ, а останалото се консумира на местния пазар. Останалите основни производители са Испания (ок. 4%), Австралия (ок. 3%) Турция, Иран и Тунис. Данните са от 2011-та година.

Именно затова смятам да разгледам основно данни и тенденции на калифорнийските производители. Прави впечатление, че въпреки стабилното и растящо търсене, новите насаждения бележат спад от 2007-ма година насам. Докато в периода от 2004-та до 2009-та година, плододаващите овошки са отбелязвали ръст от около 4-5% годишно, за 2010-та този ръст е под 4%, а за 2011-та около 1,5%. Предвид спада от над 30% на новите насаждения за 2011-та спрямо 2009-та година и отчитайки факта, че новите фиданки се нуждаят от 3-4 години, за да започнат да дават плодове, очаквам „раждащите” овошки да запазят или съвсем леко да повишат своята площ през следващите 2 до 3 години. Това разбира се ще се отрази на предлагането, като не очаквам то да нарасне (дори очаквам лек спад) през гореспоменатия период. Както се вижда и от горната графика, последните две години са белязани от по-големи доставки спрямо реколтата. Тенденцията през 2011/12 се очаква да се запази, като рекордната реколта осигурява нужните количества.
Tенденцията за по-малко новозасадени площи е представена на следната графика:

image

Маркетинговата 2010/2011-та година се оказа рекордна, както по общото производство на американски бадеми, така и по среден добив от акър – съответно 1,6 млрд.паунда и 2600 паунда/акър площ. Това се дължи на изключително благоприятни фактори като мека зима, достатъчно слънце, вода и добра активност на опрашващите пчели. Освен това, този сериозен ръст се дължи на сорта Нонперейл, който има дял от около 33% в общите насаждения в Калифорния. Той има свойството да плододава по-обилно в сравнение с алтернативни сортове. В исторически план обаче, силни добиви през два-три поредни сезона винаги са били последвани от по-слаби поради физиологията на самите овощни дръвчета. Обратното също важи. Това е много добре видимо и от следната графика:

image

Ясно личи редуването на „силни” със „слаби” години. Прави впечатление също така, че такъв цикъл се заформя приблизително през 4 години през последното десетилетие. Ето защо очаквам спад в средния добив през следващите няколко години. Самите производители в Калифорния също не са убедени, че реколтата през 2012-та година ще бъде толкова обилна отново. Зимата на 2011/12 е доста суха, но има данни за достатъчно вода в резервоарите поне за тази година. Ако сушата се запази, спадът в добивите може да се окаже още по-сериозен. Има и нещо друго, което е не по-малко притеснително. Пчелите, които са решаващ фактор в плододаването също имат нужда от дастатъчно вода, за да извършват своята опрашваща дейност оптимално. Поливането на насъжденията с бадемите надали ще им помогне в намирането на нужната вода обаче.

Обстановката в Испания. Основните насаждения в страната са по южното и източното крайбрежие. Испания преживява най-тежката си суша от 70 години насам, от когато дефакто се води статистика. Въпреки че най-сериозно засегнати са централната и източната част, бадемовите насаждения в южната част също ще пострадат доста сериозно. Обстановката по източното крайбрежие е изключително критична. Барселона, който е втроият по големина град в страната има запаси вода от едва 20% от оптималните нива. Правителството дори е решило да построи 60 километров водопровод до града най-късно до есента, ако е необходимо. Самата инвестиция ще струва около 180 милиона евро. Като цяло бадемът е издържлив на засушавания, но недостатъчната влажност в почвата рефлектира много сериозно върху добивите. За разлика от Калифорния, в Испания нямат късмета да разполагат със запаси от вода в резервоарите. Малкото останало там се пести за питейни нужди на населението. Макар, че Испания дава едва 4% от световната продукция, вероятността ниските добиви да се отразят на глобалното предлагане и съответно на цената, е значителна. Освен това, както и в Калифорния, последните две години също са били доста с доста обилна реколта в Испания. Различни производители са докладвали около и над 20% ръст на добивите през 2011-та година на годишна база.

Към настоящия момент цените на всички ядки (вкл. фастъци), освен тези на бадемите са по-високи от исторически средните цени. Като цяло това не е повлияло на консумацията до този момент, въпреки че е възможна замяна на някои ядки с бадеми в крайните продукти (най-често сладкарски изделия). Търсенето на бадеми е свързано основно с пряката им консумация или използването им в сладкарската промишленост. Китай е най-големият пазар на калифорнийските бадеми, като износът за там през 2011-та година е скочил с 26% на годишна база. Интересното е, че само през януари 2012-та година, износът за Китай е скочил с 548%, след като за пръв път изобщо се отчита скок на този показател за януари. Интересът не спада и от страните от Западна Европа, които до скоро са били основния пазар на американските бадеми.

Търсенето изглежда устойчиво за в бъдеще поради няколко причини:


1. Относително ниската исторически цена спрямо други ядки, които се явяват основен заместител на бадемите (орехи, лешници и фастъци). Общо погледнато пряката консумация на бадема като ядка е значително над тази на ядки-заместители като орехи,
pecans (вид орех, консумиран в САЩ) и шам-фъстък. 

2. Растящият пазар в Индия и Китай. Аlmond Board of California твърди в свой доклад, че Китай се е превърнал в основен пазар на продукцията им и организацията ще продължи да инвестира в популяризирането на бадемите на местния пазар. ABC периодично пуска рекламни кампании на местния пазар, таргетирани към жени с растящи доходи. В момента се провежда и друго проучване, което има за цел да предостави по-дълбок поглед върху поведението и нагласите на потребителие с цел следващата рекламна кампания да стане още по-успешна.
В Индия нещата не стоят по-различно. Звездата от Боливуд Карисма Капуур е рекламно лице на калифорнийските бадеми през 2011-та година, напомняйки на жените да ядат бадеми, които са вкусни и изключително полезни. За 2012-та година е подготвена нова кампания от
ABC.


  image

3.  Растящo търсене и в САЩ. Въпреки, че се смята за узрял пазар, американският поддържа стабилен ръст от средно 5-10% годишно през последните 5 години. Освен това, той е най-големият за Калифорнийските бадеми и от тази гледна точка ABC никак не смята да изостави инвестициите си в него. Рекламната кампания е разделена на две – за жени и за мъже. “Jane” е насочена към средностатистическата домакния на възраст около 35 години, която пазарува храна за дома, активно търси здравословни храни и е готова да опита нови храни или нови рецепти. „Healthy Mеn” са активни мъже над 18 години, които също се стремят да търсят здравословни храни и да спортуват активно. Аз лично съм бил в САЩ и мога да кажа, че младите американци наистина смятат бадемите за много полезни и задъжително присъстващи в личната диета на всеки, който цени здравословното хранене. Лично познавах американец на 20 години, който използваше бадемите за следобедна закуска.

image

4. За трета поредна година (след 2009 и 2010-та) бадемите са номер едно в представянето на нови продукти на пазара. Става въпрос най-вече за продукти от сладкарската промишленост, където ядките намират приложение под различна форма. За периода 2008-2011-та година продуктите с бадеми са се увеличили с 68% и предвид относително по-ниската им цена спрямо други ядки, вероятността да останат предпочитани от сладкарите е голяма.

5. Ясната стратегия и визия за инвестиции в пазара на бадеми от страна на Almonds Board of California. Организацията инвестира над 20 мил. долара през 2011-та година в реклама на пазарите в Северна Америка, Западна Европа, Китай и Индия. Те са смятани за абсолютен приоритет и проучванията във връзка с нови стратегии и рекламни кампании не намаляват.

6. Относително ниските цени на захарта и особено на какаото спрямо последните 2-3 години са предпоставка за по-широко търсене на всякакъв род сладкарски изделия. След като вече стана ясно, че бадемите намират широко приложение в тази промишленост, верояността да се повиши търсенето им в следствие на по-голямото търсене на сладки изделия не е никак малка.

Заключение: Бадемът изглежда все по-високо ценен, както на узрелите пазари като Северна Америка и Европа, така и в новите като Китай и Индия. Търсенето би трябвало да продължава да расте в следствие на много добрата и последователна маркетингова политика на Almonds Board of California. Освен това растящите пазари на Индия и Китай тепърва имат какво да покажат. Населението на двете държави е над 7 пъти по-голямо над това на САЩ и Канада, а консумацията все още е доста под нивата на американците. Предлагането от друга страна не изглежда, че ще може да поеме бързо очаквания ръст. Дори и без да отчитаме засушаването в Испания и Калифорния, производството на бадеми не би могло да надхвърли рекорда от 2011-та през следващите 2 до 4 години. В следствие на всичко това, смятам че не по-късно от 2013-та ще се появи недостиг в предлагането, който ще доведе до покачващи се цени, които всъщност вече са факт.






Гласувай:
0



1. анонимен - Благодаря!
13.07.2012 09:44
Здравейте,
попаднах на Вашата статия след упорито търсене на информация за бадемите като инвестиция. Имам много сериозно намерение тази година да инвестирам в засаждане на 12 декара, които може с времето да станат 26. Вашата статия затвърди моето усещане за смисъла на начинанието и това ми дава още един импулс да действам бързо и уверено. Благодаря за анализите и обобщенията! Всяка подобна информация ми е от голяма полза за изграждането на моя бизнес план. Пожелавам Ви успех и на себе си също!
Марияна Алексиева
malekmar@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: antonov86
Категория: Бизнес
Прочетен: 56235
Постинги: 6
Коментари: 6
Гласове: 9
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031